LA COMUNICACIÓ NO VIOLENTA

Avui us vull parlar d’una de les creacions de Marshall B. Rosenberg: la Comunicació No Violenta.

L’autor sosté que la Comunicació No Violenta (CNV) és una manera de comunicar-nos que ens porta a donar des del cor. La CNV es basa en les habilitats relatives al llenguatge i a la comunicació que ens permeten i milloren la nostra capacitat de seguir essent humans en les situacions més adverses de la vida.

La Comunicació No Violenta ens convida a deixar de comunicar-nos en pilot automàtic i a practicar l’acte de la comunicació des d’un vessant conscient. Prenem consciència de què sentim, percebem i volem. I des d’aquí és quan ho articulem en les paraules.

Beneficis de la CNV

  • Ajuda a expressar-nos amb sinceritat.
  • Millora la nostra empatia vers els altres.
  • Ens permet conèixer les nostres necessitats i les del pròxim

La Comunicació No Violenta ens ensenya a observar amb cura i detectar conductes i situacions que ens afecten, per bé o per mal. Amb ella, aprenem a identificar i a expressar amb claredat el que esperem d’una situació determinada.

A mesura que practiquem en l’ús de la Comunicació No Violenta les reaccions de resistència, defensa i violència vers els judicis i crítiques dels altres es va reduint. Guanyem en pau interior.

Segons Rosenberg, quan ens centrem a clarificar el que estem observant, sentint i necessitant, descobrim la profunditat de la nostra Compassió. L’autor fa referència al terme Compassió com l’impuls d’humanitat comú que existeix entre els Éssers Humans quan ens comuniquem sense violència. És un “Donar des del Cor”.

Com practico la CNV?

Els passos per poder iniciar-se en la pràctica de la Comunicació No Violenta són els següents:

  1. Observar què passa en una situació concreta. En aquest punt hem d’estar atents als fets i discernir entre si allò que està succeint ens agrada o no ens agrada.
  2. Avaluar com ens sentim. Es tracta de posar en paraules la manera com ens sentim davant d’aquesta situació. Per exemple: frustrat, atemorit, alegre, divertit…
  3. Identificar quines són les nostres necessitats respecte als nostres sentiments, dels que ens hem adonat en el punt 2.
  4. Realitzar una petició. Aquí és quan nosaltres, davant una situació que volem canviar, fem la petició a l’altra persona.

Aquests quatre són els primers passos per dur a terme una Comunicació No Violenta amb els altres. Però no són suficients. Després d’haver passat pels quatre punts, hi ha el cinquè, que per ser l’últim no vol dir que sigui menys important.

El darrer pas és procurar rebre dels altres la informació relativa als quatre components: què observa, què sent, quina necessitat té i quina petició ens fa l’altra persona. D’aquesta manera, les persones es connecten des de la consciència i així poden enriquir-se mútuament.

Així doncs, es pot resumir el procés de la Comunicació No Violenta com:

  • Primer: Realitzar una comunicació honesta i veritable de què veiem, sentim i desitgem
  • Segon: Rebre de forma empàtica les percepcions, sentiments i voluntats dels altres.

Des d’aquí, us convido a exercir la Comunicació No Violenta en el vostre entorn més proper: relacions de parella, amistats, feina… I que avalueu les conseqüències d’haver-la posat en pràctica. Segur que no us en penedireu!

Montse Andreu Magarolas

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s