Els conflictes laborals
Qui ha treballat de cara al públic ho sap. S’ha de tenir molt d’estómac per aguantar segons quin tipus de client. Un estómac que es va enfortint a mesura que passen els anys i hom guanya en experiència i també en intel·ligència emocional.
Qui no està treballant directament a “finestreta” també sap que sovint es pot trobar amb una persona difícil de tractar. Pot ser un cap, un company, un proveïdor…
Així que en el món laboral és complicat no viure alguna situació tensa. El món de les relacions laborals no és aliè a les discussions acalorades, als conflictes i, fins i tot, als insults. Cal, per tant, saber quina és la millor manera de resoldre la situació problemàtica que vivim (esperem que en siguin ben poques).
L’empatia: una peça clau en la resolució de conflictes
Una de les paraules màgiques en la resolució de qualsevol conflicte és l’empatia. De tothom és coneguda l’expressió: “posar-se a la pell de l’altre”. O bé: “ posar-se a les seves sabates”.
Mantenir l’equilibri per afrontar el conflicte
Quan ens trobem immersos en un conflicte, sovint ens deixem emportar per la força de les emocions que estem sentint. Ràbia ( i crido). Por (i crido encara més fort).
Ens podem “encegar” i simplement sobreviure a la situació, no deixant que fereixin el nostre ego, per exemple. Si perdem els papers, la solució al conflicte quedarà encara més lluny. Així que, primer de tot, comptem fins a 10 i respirem.
Comprendre les emocions dels altres
Un cop oxigenats suficientment, podem començar a treballar l’empatia i provar d’entendre què deu estar sentint l’altre persona que es troba en el conflicte. Potser es sent enrabiada, enfadada, decebuda, trista, menystinguda…Llavors, l’actuació nostra pot anar més enfocada. Si pensem com ens agradaria ser tractats si sentíssim això, sabrem què haurem de dir o fer a continuació.
Posar en pràctica l’empatia
No és una recepta fàcil, i hi ha molts altres factors que hi intervenen a l’empatia. Com tot, a la vida, cal anar practicant constantment. Així que us convido a proveu el vostre nivell d’empatia en un entorn segur. Tracteu d’imaginar què està sentint una persona propera i després contrasteu la vostra opinió amb la realitat. Només així sabreu si la vostra intuïció va pel bon camí o no. Preguntar, preguntar i preguntar és necessari per tenir informació i crear-nos una idea del què està passant l’altre persona.
Què més necessitem?
Per a la resolució de conflictes hi ha altres claus que no podem oblidar. Algunes d’elles són: escoltar, atendre, estar present, donar espai, negociar, cedir…
Quina és la teva paraula clau per ser més empàtic/a ? Deixa un comentari i explica-ho.
Montse Andreu Magarolas
6 pensaments sobre “PER A LA RESOLUCIÓ DE CONFLICTES LABORALS, TREBALLA L’EMPATIA”