COM CANVIAR MALS HÀBITS

Segons el Diccionari de la Llengua Catalana de l’ Institut d’Estudis Catalans, un hàbit o habitud és un costum o disposició adquirida per la repetició d’un mateix acte. Així doncs, qualsevol cosa que fem repetidament pot tenir la possibilitat de convertir-se en hàbit.

La gran majoria d’accions que realitzem al llarg del dia les fem de manera inconscient. S’han convertit en un hàbit: estirar el braç per apagar el despertador, obrir l’aixeta de l’aigua calenta, rentar-nos les dents… i un llarg etcètera. Fins i tot, conduïm sense ser-ne plenament conscients, donat que el nostre cervell va aprendre, en el seu dia, a posar la primera marxa i anar deixant el pedal de l’embragatge poquet a poquet. Els hàbits, per tant, són imprescindibles en el dia a dia d’un ésser humà i han estat actors principals en la comèdia del progrés de l’espècie. Fins aquí, suposo, que la majoria hi estem d’acord.

Hi ha, doncs, hàbits, que podem considerar “bons” (per exemple, menjar dieta mediterrània), hàbits “neutres” (com ara recordar com es programa la calefacció) i hàbits “dolents”, o sigui, tots aquells que ens poden perjudicar. Aquí ja no goso posar exemples, perquè el que per uns pot ser bo (menjar xocolata) per altres pot ser la seva perdició.

Així que, si mirem una mica endins, segur que podem identificar algun hàbit qualificat (per nosaltres mateixos) de dolent. Llavors, és hora de decidir si el vull canviar o no. Però abans, pregunteu-vos un parell de coses:

  • Què hi guanyaré si m’allibero d’aquest hàbit?
  • Per quin hàbit “bo” el vull substituir?

És molt més difícil desfer-nos d’un hàbit així, a la brava. Per al nostre cervell, li és més fàcil fer la substitució: abans feia ALLÒ i ara faig AIXÒ.

Treball de camp

Tenint clares doncs les respostes a les preguntes número 1 i 2, anem a fer el següent pas: treball de camp. Cal que durant uns dies, una setmana almenys, t’observis com si fessis el treball de recerca de l’ institut. Aquest hàbit que vull canviar quan apareix? Per exemple, em poso a menjar xocolata quan estic nerviós/a… O em menjo les ungles quan estic esperant algú que fa tard… o després de parlar amb “fulanito” em vénen unes ganes terribles de fumar…

Un cop reconegudes les circumstàncies que provoquen l’aparició del mal hàbit és hora de definir exactament el nou hàbit que vull implantar per a substituir el vell. Recorda que cal que sigui un hàbit BO per a tu i que tingui la construcció següent: SI…..LLAVORS….

 Per exemple: “Si em poso nerviós després de parlar amb el meu cap, llavors aniré a rentar-me la cara i faré tres respiracions profundes”.

A continuació, caldrà que busquis una recompensa per al teu cervell, cada cop que conscientment vagis implantant aquest nou hàbit. El cervell necessitarà llavors tornar-ho a fer per tal de recollir la recompensa que has pensat.

Finalment, només caldrà que et posis en acció. Cada cop que s’esdevingui la circumstància, recordar el nou hàbit, fer-lo i recompensar-te. Només amb la repetició podràs instal·lar el nou software en el teu cervell.

Així doncs, quan comences?

Montse Andreu Magarolas

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s